tisdag 14 maj 2013

Förändring




Jag pratar en del om förändring, men inte berättat vad denna förändring består av. Det är inte en enskild händelse utan fler små och lite större förändringar, både mentalt och rent fysiskt.
Efter att ha mått dåligt under en längre tid med värkande kropp, konstant trött /utmattad och svajigt humör sökte jag hjälp på flera håll. Samtliga besked var desamma, jag måste se över min livssituation.
Det resulterade i att jag upptäckte Mindfulness som ett hjälpmedel för att lyssna inåt och därmed veta var jag ska styra mitt liv. Jag har även börjat så smått med yoga och avsätter nu tid varje dag för Mindfuless eller yoga. Jag märker stor skillnad om jag ger mig tid att samla ihop mig, både kroppsligt och själsligt. Min upplevelse är att jag blivit gladare, lugnare och tryggare.
Jag har till följd av detta gjort förändringar även i övriga liv som varit väldigt berikande. Den största förändringen är nytt jobb. När jag landade mental och tillät mig känna efter vad jag mår bra av och vad jag vill var beslutet att byta jobb självklart. Jag hade en sagolik tur och fick ett jobb som motsvarade precis vad jag sökte och jag trivs enormt bra.
Jag har även lärt mig prioritera bland alla roliga saker som finns runt omkring. Det gäller allt från styrelseuppdrag, mingelpartyn, jympapass, fikastunder mm. Även om allt är roligt och var sak för sig är givande och stimulerande så blir alla saker sammantaget för mycket. Jag har blivit bättre på att lyssna inåt på vilka behov jag har just nu för att må bra och prioriterar utifrån det.

Som stöd i dagliga livet har jag bland annat små appar som påminner med små citat och uppmaningar. Jag var lite rädd att det skulle upplevas som ett stressmoment, men det har blivit precis tvärtom. Det är ett hjälpmedel som stöttar mig på min väg mot mer närvaro och harmoni.

Att förändra är svårt och kräver arbete, men det är värt det. Jag kommer fortsätta arbeta med mig själv för att skapa ett liv med mer mjukhet och mindre skuld, dåligt samvete, press och ångest. Livet blir ljusare och kroppen känns fysiskt lättare. Luften är lättare att andas och jag kan oftare nu än tidigare känna mig stolt över mig själv. Så glöm inte leva, vi har bara ett liv och det är upp till oss. Hitta det du behöver för att må bra.

1 kommentar:

  1. Vad jag blir glad när jag läser!
    Självklart åt jobbiten då det känns bra att läsa att du trivs men mest åt den stora förändringen.
    För det där med att känna skuld, press och ångest ska man kasta bort.
    Även om man faller dit ibland på resans gång så är det värt att allt när man lär sig att sätta nya gränser.

    Kram och fin dag!

    SvaraRadera