söndag 5 maj 2013

Engagemang




Att vara engagerad i livet berikar. Med det menar jag att försöka vara "påkopplad" och nyfiken. Att visa intresse för vad livet har att erbjuda. Det här gäller även livet runt omkring, jag tänker kanske i första hand på barnen men det gäller så klart alla som finns i vår närhet. Att visa intresse och nyfikenhet även för deras liv. Det kan vara väldigt utvecklande och inspirerande. Framför allt är det otroligt givande för själen. Att engagera sig i sina medmänniskor, i stort som smått, mår vi bra av. Det gör oss lite lyckligare. 
Att engagera sig i barnens aktiviteter, skola, vänner, lekar med mera är spännande och ger en annan dimension på livet. Det lär jag mig mycket av, dessutom förstår jag barnen bättre, hur de tänker och resonerar. Detsamma gäller min man och hans arbete, träning eller annat. Det är givande att ta del av hans värld och kunna dela den med honom mentalt. 
Att vara engagerad kostar energi och tid men det är ett lågt pris för det ger så mycket tillbaka. Inte bara i samspelet med mina nära utan även för mig personligen. Jag lär mig massor, får nya dimensioner och ett lycklig själ. 

1 kommentar:

  1. Det finns inget bättre än en närvarande förälder.
    Det är sånt man kommer ihåg och ger vidare!
    Och närvarande som medmänniska, ja sånt behövs.
    Överallt!

    Kram till dig!

    SvaraRadera