torsdag 11 juli 2013

Ta kommando


Mycket är fantastiskt i mitt liv, det mesta till och med, vilket känns underbart. Men även i den bästa av världar finns små orosmoln som stör. Mina små orosmoln har den senaste tiden blivit större och börjat skymma för mycket av det fina i mitt liv. Men nu har jag fått nog. Jag måste ta tillbaka kommandot över min situation.
Jag vill alla väl och ser mig som en snäll person. Jag ställer gärna upp och försöker möta människor på deras villkor. Jag anstränger mig och vill gärna göra det rätta även om det inte alltid är vad som är rätt för mig. För det mesta är det bara roligt och väl investerad tid och kraft då det jag ger ut ofta kommer tillbaka. Men ibland ger jag betydligt mer vilket leder till energibortfall. Det går bra under en period, men blir det en längre tid och kanske dessutom åt flera håll, tar energin tills sist slut. Och det är detta som hänt mig, jag har fått nog. Det är dags att våga backa från de energislukande situationerna, även om det innebär att gå emot vad jag anser vara rätt beteende. Behovet av att våga ta hand om mig själv före andras förväntan har blivit överhängande. Jag orkar inte längre bry mig om, bjuda till, visa intresse eller göra det rätta när jag inte får någonting tillbaka. Vem bryr sig om mig om inte jag gör det? I energislukande situationer - ingen. Nu när detta energislukande lilla moln växt inom mig måste jag våga göra något. Jag måste ta ansvar för mitt eget liv och våga sätta mig själv i första rummet. Kanske kommer jag uppfattas som obekväm ibland men när inte balansen finns måste jag skapa den själv.

2 kommentarer:

  1. Heja fina M!!!
    Kör på för det är just det där, att låta energi gå åt fel håll som raserar oss.
    För vem tackar dig när du dränerat dig på energi och inte orkar med det viktigaste, dig själv och dom du älskar?

    Livet är för kort. Alldeles för kort.
    Det vet vi båda två.
    Och då ska det levas med mjuka känslor.

    Kram J
    Ps.Kommer förbi vid 15 idag, är du där då?

    SvaraRadera
  2. Bra att du kommit till insikt, du är på rätt väg känns det som.
    Sköt om dig
    Kram
    //bara Anna
    Annacecar.blogspot.com

    SvaraRadera