måndag 29 juli 2013

Positiv


Jag läser just nu en bok, The Secret. Den handlar om hur vi själva kan påverka vårt liv genom våra tankar och känslor. Jag har svårt att placera boken, den är lite speciell. Men den är helt klart en inspirationskälla, även om den i mitt tycke går lite långt ibland. En av de saker jag tagit till mig från boken är positivt tänkande. Jag tror på tanken att vi drar till oss vad vi sänder ut. Detta gäller även negativt tänkande. Om vi gnäller och har en negativ inställning sänder vi ut sådana signaler och drar därmed till oss mer negativitet. Men om vi väljer att se livet genom positiva ögon, att formulera vad vill önskar eller känna tacksamhet för vad vi har sänder vi ut glada och positiva signaler. Livet blir då ännu ljusare eftersom vi får tillbaka vad vi sänder ut.
Så om vi tänker på att alltid försöka formulera oss i positiva ordalag och undvika negationer hjälper vi oss själva till ett lyckligare liv. Min erfarenhet är att det fungerar fantastiskt bra. Om jag har en sämre dag och reflekterar över vad detta beror på så kommer jag alltid till samma slutsats, mina tankar styr mina känslor som i sin tur styr mitt humör. Likaså om jag upplever att människor omkring mig är på dåligt humör beror det nästan alltid på att jag sänder ut tråkiga signaler. Jag får tillbaka vad jag sänder ut.

2 kommentarer:

  1. Intressant. Jag ska jobba på det. Är en mästare ibland på att tänka negativt, en sämre sida hos mig. Måste skärpa till mig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för att du kikade in hos mig på Studio Livkraft och lämnade en kommentar. Jag har även kikat runt i din blogg och tror vi har en hel del gemensamt, bla så har jag läst The Secret och tycker det är en spännande tanke att vi med tankens kraft kan forma våra liv i den riktning vi önskar.

    http://studiolivskraft.blogspot.se/2013/02/med-tankens-kraft-har-jag-lyckats-dra.html

    Har lagt till din blogg bland bloggar jag läser, för det jag hittills läst hos dig fångar mitt intresse.

    Vi hörs!

    Radera

    SvaraRadera