lördag 27 juli 2013

Lugn


Ett av mina mål med den mentala träningen är att bli lugnare. Att inte hetsa upp mig så lätt utan försöka behålla inre harmoni, även i situationer jag upplever som stressande eller irriterande. Det är väldigt svårt då det verkar vara en framträdande egenskap hos mig, att snabbt bli irriterad. Mindfulness och yoga har hjälpt, vissa dagar mer än andra, så jag har en bit kvar. Det tråkigaste med den otåliga egenskapen är att den går ut över de jag älskar mest - mina barn. Nu kommer jag lägga energi på att hitta verktyg som hjälper mig behålla lugnet. Då kan jag komma ifrån situationer där jag agerar impulsivt vilket ofta leder till dåligt samvete. Mina barn förtjänar bättre bemötande även i pressade situationer. 

3 kommentarer:

  1. Till viss del känner jag igen mig.. Ibland, vid stress, går det ut över barnen och det är verkligen de som förtjänar det minst.. Alltid nåt att vara medveten om det, svårare att jobba på det! Kram Sara

    SvaraRadera
  2. Vad är det för mental träning? Är det någon kurs du går eller? Jag tycker med jag har väldigt lätt för att bli irriterad, särskilt då vid stressade situationer men vem är inte sådan? Vi får inte ha för höga krav på oss själva...

    SvaraRadera
  3. Snabbt irriterad...
    Från 0-100 tänker jag när det gäller mig själv.
    Det är ju det där med balans i känslorna.
    Inte det lättaste att hantera alla dagar=))

    Kram J

    SvaraRadera