tisdag 23 april 2013

Närvarande





Hörde en intressant tanke häromdagen. För att komma ihåg mer av livet behöver vi vara mer närvarande i nuet. Jag har även hört, och själv upplevt, att ju fler sinnen vi kopplar på i en situation desto mer minns vi kring händelsen. Så om vi är riktigt närvarande i livet och riktigt känner in ljuden, dofterna och känslorna, så kommer vi minnas mer av det vi upplever. Livet springer inte iväg på samma sätt utan upplevelsen blir att livet går långsammare. Tänk på barn, för dom går tiden ofta långsammare än för oss vuxna. Till viss del beror det nog på att barn är mer närvarande i nuet och upplever varje minut.
Det här går så klart inte alltid. Vi måste planera och förbereda för i kväll, i morgon eller nästa vecka. Men när utrymmet finns bör vi påminna oss själva om att vara mer närvarande i nuet och ta in livets alla dimensioner. Då tror jag att livet blir rikare och mer harmoniskt.



1 kommentar:

  1. Just den där känslan av totalt här och nu har jag på morgonpromenaderna med hunden.
    1 ½ timme i full närvaro, där ingenting annat tillåts störa. Inte ens telefonen.
    Oerhört skönt! Och framför allt så ser jag sånt som jag springer förbi annars. Solstrålarna eller snöflingorna, lövet som blåser iväg.

    Skulle vilja plocka med mig den känslan på flera plan under dagen.
    Är det inte fantastiskt egentligen hur man varje dag får möjligheten att lära sig något nytt eller få något nytt att träna på?

    Kram till dig!

    SvaraRadera