lördag 13 april 2013

Människan


Människan har alltid fascinerat mig, och det är en fascination som växer med åren. Varför agerar han /hon på det sättet? Vad ligger bakom det beslutet? Hur kommer det sig att han /hon resonerar på ett visst sätt? Människan är komplex som individ och lägger vi till all yttre påverkan som formar oss blir det riktigt intressant. 
Ibland möter jag någon som är extra fascinerande. Där agerandet, kommunikationen och personligheten är motsägelsefull och väldigt svår att förstå. Även om en liten del av mig upplever det som jobbigt och svårt så tycker den största delen av mig att det är väldigt spännande. Spännande att försöka förstå personen, hur den tänker och vad som gör att dennes agerande är så olikt mitt och många andras. 
Min erfarenhet är att om jag försöker förstå människor som känns väldigt olik mig så lär jag mig enormt mycket, framförallt om mig själv, som sedan berikar mitt eget liv.

Så avfärda inte andra som "konstiga" eller "svåra". Försök istället ta del av deras resonemang och tankar och lär känna dig själv bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar