söndag 6 februari 2011

Kroppen


Ibland påminns jag om att kropp och själ hänger ihop. En pigg, glad, balanserad och harmonisk själ blir inte sjuk eller skadad. Det är min absoluta övertygelse. I mitt fall har jag gått en längre tid med obalans i livet. Jag har känt mig jagad, orolig, trött, och med min fenomenala förmåga att grubbla så.... ja, ni fattar.
Allt detta ledde till att jag för ett par veckor sedan fick ont i ryggen, vilket jag får ibland, men med några års mellanrum blir det riktigt illa. När jag frågade naprapaten varför det blev så och hur jag kan undvika att det händer igen får jag till svar - hur mår du annars? Är det mycket omkring dig, har det hänt något speciellt? Han tydliggjorde det jag egentligen redan visste, smärtan i ryggen var kroppens sätt att tvinga mig ta tag i min situation. Det kändes faktiskt ganska skönt att inte längre kunna skjuta upp det jobbiga, att tvingas se över mitt liv och faktiskt ta tag i det som behöver förändras. 

Naprapaten hade ett uttryck som passar så bra på mig: "Du har för mycket eld inom dig, du behöver tillsätta mer vatten." Jag är full av känslor som snurrar runt, runt och analyseras från alla tänkbara och otänkbara vinklar. Jag är väldigt mycket av allting, jag blir väldigt glad, otroligt ledsen, galet arg, hysteriskt orolig osv. Om jag ska orka leva med denna känslostorm inom mig måste jag hitta något som balanserar upp, tillföra mer vatten. Hur gör man det? Ingen aning, men att skriva är för mig ett första försök. Ett försök till ventil, till att skapa lite ordning på mitt inre kaos för att kanske på så vis få mer struktur på grubblerierna och därmed bli mer realistisk i mitt kännande och tänkande. 

Ryggen hann precis bli på bättringsvägen när jag blir förkyld. Jag är sällan sjuk, det var 2-3 år sedan sist, så jag är helt övertygad om att jag helt enkelt gått riktigt, riktigt för långt den här gången. Ryggen och förkylningen är tydliga tecken på att kroppen (läs själen) inte orkar mer. Jag måste dels göra fysiska förändringar i mitt liv och dels psykiska förändringar i hur jag hanterar situationer. Så nu, när jag ändå inte kan göra så mycket annat än ta det lugnt, ska jag sätta mig och på allvar ta tag i att vända mitt liv mot harmoni och balans. 

Kropp och själ hör hop, nu börjar vägen mot att få dom i harmoni....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar