onsdag 9 oktober 2013

Svårigheter


Att vara förälder är underbart, härligt, berikande, glädjefyllt och fruktansvärt svårt. Ibland till och med ångestladdat. Gör jag rätt? Vad behöver mina barn av mig för att må bra? Hur förbereder jag dem på bästa sätt för livet? Hur mycket ska jag stötta och hjälpa? Hur mycket ska jag låta dem hantera själva?
Jag vill så väl men ibland undrar jag om det blir fel ändå. Kärleken till mina barn är större än allt och det är inte alltid lätt att ha ett klart sinne när känslorna är stora och starka. Om inte annat hoppas jag mina barn känner sig älskade, respekterade och trygga. Att de kommer till mig när livet är svårt så att jag får en chans att stötta och hjälpa. Att vi har ett öppet klimat där vi samtalar med varandra om både enkla och svåra ämnen. I föräldraskapet kan jag inte annat än göra mitt bästa och hoppas det blir mer rätt än fel. Inte lätt men jag försöker, precis som många andra föräldrar så jag är inte ensam.

2 kommentarer:

  1. Tror inte att du behöver vara orolig gällande om dom känner sig älskade och trygga! Inte ett dugg faktiskt=))
    Men jag förstår förstås att oron finns där!

    Kram J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att vara förälder är en ständig balansgång, visa intresse - men inte lägga sig i, ställa krav - men inte för höga, beskydda - men inte stänga inne, bromsa - men ändå låta dem göra misstag... Det kan vara ett tufft jobb att vara förälder men att lyssna till sitt förnuft och magkänsla tror jag räcker långt.

      Radera