tisdag 22 oktober 2013

Paus

Vad vill jag? Vad mår jag bra av? Svåra frågor. Extra svåra är dom att svara på om livet inte erbjuder tid att tänka efter och känna. När livet är inbokat och planerat redan när du vaknar, dessutom med roliga och i många fall självvalda saker, är det inte alltid vi tänker efter. Då kanske vi behöver trycka på pausknappen och andas. Ibland kan det räcka med en kortare stund, men ibland behöver vi en längre paus. Ett andningshål som öppnar upp för möjligheten att tänka och känna. Mår jag bra - egentligen? Lägger jag min tid på det som betyder mest? Kan jag välja bort roliga saker till förmån för sådant som är viktigare för mitt välbefinnande? Är det detta jag vill eller behövs en förändring?
Det är inte alltid lätt att hänga med i livet. Jag förändras, förutsättningarna förändras och att anpassa sitt liv till dessa förändringar är inte alltid lätt. Men när kropp och själ signalerar är det dags att lyssna. Det är dags att trycka in pausknappen för att hinna andas och känna. Det är inte bara bra för harmonin och välbefinnandet. Det kan öppna nya dörrar och vara enormt utvecklande.

2 kommentarer:

  1. Pausknappen med stort P.
    Det ska man göra oftare för sig själv. Jag gjorde det i helgen när jag lät en dag vara till för tankar och beslut. Oerhört nyttigt!

    Kram J

    SvaraRadera
  2. Oerhört viktigt. Bara att du reflekterar, då har du kommit en bit på väg.

    SvaraRadera