fredag 13 september 2013

Släppa taget

Att släppa taget om en tanke är väldigt svårt. Den växer sig lätt väldigt stor, så stor att jag till sist befinner mig mitt i tanken, totalt omsluten. Tankarna kommer dessutom automatiskt och är sällan något jag styr.
Nyligen tog jag till mig en fantastisk reflektion kring tankar som hjälper mig mycket. Tankar är luftiga och utan kropp, som moln, och föränderliga. Tankar har bara makt över oss om vi investerar kraft och engagemang i dem. Låt tanken komma, utan att investera kraft i den, och låt den viktlöst flyga vidare. Mitt Jag är fylligare och kraftfullare än någon tanke och genom fokus på andningen och nuet kan tanken upplösas utan svepa mig med sig. Oerhört befriande.

2 kommentarer:

  1. Bra sagt. Det gäller att inte fånga tankemolnen utan låta dem flyga vidare...dock är det viktigt ibland att ta ner dem och begrunda dem ordentligt för att sedan släppa iväg dem högt högt. Trevlig helg. Kram Nina

    SvaraRadera
  2. Klokt!
    Befriande, det ordet gillar jag.

    Kramen J

    SvaraRadera