tisdag 11 februari 2014

Ur funktion

Ibland hamnar vi i situationer som vi inte vet hur vi ska hantera. Där vi saknar de rätta verktygen för att bemöta situationen på ett bra sätt. Det kan vara en liten händelse eller pågå under en längre period men  frustrationen är densamma, jag reagerar på ett sätt som jag inte trivs med. Händelsen eller situationen gör att jag blir en person som jag inte vill vara. Hur jag än kämpar med sinnet för att hitta ett förhållningssätt där jag fortsatt kan vara den person jag vill vara, lyckas jag inte. Det är som om min verktygslåda saknar de rätta verktygen. Jag upplever gång på gång en känsla av misslyckande och otillfredsställelse när jag reagerar med automatik. Jag tror på att vi blir vad vi tänker, att vi kan styra våra tankar och därmed våra känslor och reaktioner. Men hjälp vad det är svårt ibland. Det är som om styrningen slutat fungera och gått över på autopilot. Som om jag är ur funktion. Jag tror att vi kan lära oss av allt vi upplever och av alla vi möter. Ibland är lärdomen mindre tydlig och kanske inte syns förrän långt efteråt. Men även med den tron är det ibland svårt att se positivt och hoppfullt på läget. Ibland upplevs priset för lärdommen lite högt och man frågar sig vad som så viktigt att det måste vara så svårt eller ta så lång tid. Jag vet av erfarenhet att det kommer klarna, lärdommen kommer. Kanske är det just det som är lärdommen, att hantera situationen och att komplettera sin verktygslåda med ännu ett verktyg. Ett verktyg som kommer behövas flera gånger på livets resa men som tar tid att skapa. Så hur svårt det än gäller det att fortsätta jobba för att hitta sig själv, även i utmanande situationer, så kommer lärdommen på köpet.

3 kommentarer:

  1. Vi har våra personligheter och dem är det svårt att ändra men vi kan absolut bli mer medvetna om vad som triggar igång oss och inte låta det påverka oss lika fullt ut. I mitt nya arbete där jag kommer i kontakt med folk som inte alltid är så positivt inställda till kommunen och dess service har jag svårt att inte ta kritiken personligt och börjar argumentera fast jag vet att det inte hjälper, utan tvärtemot, och jag vet att jag kan inte ta på mig kommunens ansvar gentemot dess invånare, ändå hugger jag direkt när det kommer klagomål som jag måste bemöta. Måste arbeta med att tygla mina instinkter att gå till försvar. Svårt, men absolut möjligt.

    Jag har ju slutat blogga på Studio Livskraft och försökt kommentera hos dig som Min Lilla Kokvrå men inte lyckats, så nu kommenterar jag som Studio Livskraft men du är hjärtligt välkommen att titta in och hälsa på i Min Lilla Kokvrå :)

    Ha det gott!
    Birgitta

    SvaraRadera
  2. Jag är lite ur funktion just nu på grund av flera saker. Och jag försöker vända på det med att tänka snälla tankar om mig själv.
    För jag blir samtidigt skitarg över det som triggar igång mig, att jag låter det ta plats.
    Så snälla tankar och handlingar.
    Det tränar jag på den här veckan...
    Kram J

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mycket klokt det står här ! Jag kommer nog tillbaka igen :)

    Kram
    Anci

    SvaraRadera