fredag 7 februari 2014

Beröm

Beröm är härligt. Positiv feedback och att bli hyllad för sin kompetens, sina egenskaper eller prestationer är en underbar känsla. Jag blir glad, stolt och varm i hjärtat. Men ibland händer det att känslan avtar efter en stund och ersätts av rädsla för att inte räcka till. Jag upplever oro över att andras förväntan på mig och min förmåga är för hög och att jag därmed kommer göra dem besvikna. En känsla av att det handlat om tur istället för kompetens vilket gör att allt hänger på en skör tråd. Undrar vad det beror på? Sviktande självkänsla kanske...
När det händer försöker jag peppa mig själv att njuta av de varma känslorna som positiv uppskattning skänker och lägga de andra känslorna åt sidan. Försöker säga till mig själv att inte förstöra det fina utan intala mig själv att jag förtjänar de fina orden lika mycket som någon annan. Att jag är Good Enough..


1 kommentar:

  1. Peppa, peppa, peppa!
    Du är skitbra!!
    Och jag tror att vi alla har så ibland. Dom där dagarna där man tvivlar på sin egen förmåga. Då får man göra som du, tänka good enough!

    Kram J

    SvaraRadera