torsdag 28 november 2013

Bekräftelse


Jag talade med en klok och varm vän häromdagen. Vi talade om behovet av att synas och bli bekräftad. Det var ett samtal som väckte många tankar och en del insikter. Älskar när det händer. Jag har ett behov av bekräftelse. Det har tagit sig olika uttryck genom åren och jag tror det varit tydligt för omgivningen att jag gärna står i centrum. Detta har dock mattats av genom åren och i och med min personliga resa jag nu är ute på har det förändrats rejält. Jag märker hur jag uppfattar saker annorlunda, hur behovet av bekräftelse minskat och hur behovet av anonymitet ökat. Jag finner tillfredställelse i mig själv i mycket större utsträckning och behöver inte söka efter det utifrån. Detta har lett till att jag beslutat mig för att pausa mitt ledarskap på Friskis & Svettis den kommande terminen. Jag har börjat uppleva ledarskapet som en press och att stå i mitten ger inte längre samma kick som tidigare. Det har varit sju intensiva år som ledare och jag kanske bara behöver en paus för att hitta inspirationen och kraften i ledarskapet igen. Detta hade varit otänkbart för några år sedan. Då var jympan min kraftkälla så att jag kunnat ta detta beslut visar för mig hur långt jag kommit i min personliga utveckling. Samma sak gäller sociala medier såsom facebook och twitter. Jag märker även där en förändrad attityd från min sida. Dels på frekvensen jag besöker dessa sidor och dels på min känsla när jag väl går in och läser. Känslan som ökar är "vad gör jag här?" och "vad ger detta mig?". Svaret är oftast att det varken är en plattform där jag trivs eller att det ger mig något. Detta är för mig bevis på hur bra jag mår. Kraften kommer inte i lika stor utsträckning från utomstående bekräftelse. Jag har hittat den kraftkällan inom mig och idag hämtar jag hellre kraften där, genom Mindfulness, yoga och egen träning. Det ligger en frihet i det, att kunna landa i sig själv och finna kraften där. Jag har lång väg kvar, men idag väljer jag att fokusera på den långa väg jag gått.

1 kommentar:

  1. Jag blir varm i hjärtat när jag läser! För att när man kommer dit, där bekräftelsen (den osunda) inte är viktig...ja då har man kommit en bra bit på väg mot det sunda!

    Kramen J

    SvaraRadera