lördag 8 oktober 2011

Tankens kraft


På ett föredrag för några veckor sedan berättade föreläsaren om en enormt positiv och levnadsglad kille. När man frågade honom hur han alltid orkade vara så glad och omtänksam så blev svaret -"Jag väljer det."
Varje dag väljer alltså han att se livet genom glada och ljusa glasögon, att se motgångar som en möjlighet och att ha ett öppet sinne gentemot sina medmänniskor. Vilken kille! Jag beundrar honom enormt, för det där är inte enkelt. Det borde vara lika lätt att välja de positiva och omtänksamma glasögonen som de gnälliga och egoistiska, men det är inte riktigt så. Sedan denna föreläsning har jag varit extra uppmärksam på min egen inställning till livet när jag vaknar, och det är betydligt vanligare med de gråare glasögonen. 
Tankar som, vad trött jag är, uch vad mörkt det är, tvättkorgen är full igen, kommer av någon konstig anledning naturligare än de positiva tankarna. Men jag har också märkt att om jag samlar mig och aktivt väljer att se tillvaron positivt så går det ganska enkelt att ta av sig de gråa glasögonen. Jag känner mig gladare, mer harmonisk och mina möten med andra människor får ett annat djup och blir mycket mer berikande. Min ljusa känsla smittar även av sig på min omgivning vilket ger ännu mer positiv energi tillbaka till mig. Så om jag "bara" orkar göra det där aktiva valet på morgonen - att starta dagen med de ljusa glasögonen så blir min dag, och troligen många andras dag, enormt mycket bättre. 
Vem vet, övning kanske ger färdighet. Om jag kämpar på så kanske jag en dag vaknar med de ljusa glasögonen alldeles naturligt, helt utan aktiv tankekraft...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar