fredag 7 oktober 2011

Stress


Vad är stress och hur påverkar det oss? Något jag har lärt mig är att det är otroligt individuellt. Jag är superbra på att ta stress om jag känner att jag har koll på situationen. Jag har enormt behov av struktur och ordning så vid brist på dessa stiger mitt blodtryck rejält. Dessutom är jag en känslomänniska. Jag känner allt väldigt mycket och intensivt, så det resulterar i en hel del stress. Stress kan verkligen göra en trasig och rubba balansen. Den glada, förstående mamman /frun förvandlas till ett monster som spottar och fräser. Dessutom påverkas hälsan rejält, magkatarr, sömnproblem, huvudvärk..... listan är lång! Det gäller att hitta nycklar för att hantera sin stress. I mitt fall innebär det planering, planering och ännu mer planering. Att hela tiden ligga steget före, det mår jag bra av. Men det är inte alltid så lätt... Jag är övertygad om att det blir svårt att finna harmoni mellan själen och kroppen om jag inte lyckas hantera min stress. Jag får ta ett steg i taget....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar